Op avontuur in Bolivia - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Jetty Huberts - WaarBenJij.nu Op avontuur in Bolivia - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Jetty Huberts - WaarBenJij.nu

Op avontuur in Bolivia

Blijf op de hoogte en volg Jetty

27 December 2013 | Bolivia, Sucre

Na de calco Canyon kon ik niet meer lopen door de spierpijn. Geloof me, dat is nog zacht uitgedrukt. Als een soort van pinguïn heb ik 2 dagen rondgewaggeld. Trappen waren helemaal een uitdaging. Eerst ene voet zijwaarts omhoog of omlaag en de andere aansluiten enz.

Dag na de trekking (19/12) dan toch met Nederlandse stelletje en 2 austrische meiden met de bus naar Puno om daar te switchen met een andere bus die ons naar de grens van Bolivia zou brengen. Puno ligt aan het Titicacameer, aan de Peruaanse kant op 3850 m hoogte. Daar aangekomen uiteraard de aansluiting gemist. Bam, daar was ook meteen de knallende koppijn dankzij de hoogte. Ondanks de trage pinguinstappen was ik na 3 stapjes volledig buiten adem. Ik waggel braaf achter de rest aan en het kan me niks schelen wat we gaan doen, als ik maar niet teveel hoef te lopen. We gaan met een microbus mee met het doel om alsnog Bolivia te bereiken. De grens gaat alleen om 18.00 u dicht, dus het wordt een uitdaging.

Ik stop ondertussen nog een halve Coca-plant achter mijn kiezen, want Coca-bladeren (wordt cocaine van gemaakt) schijnen te helpen tegen hoogteziekte. Ook tegen obstipatie, weet ik later. 17.58 u komen we aan bij de grens. Ik kan echt niet rennen!!, maar we hebben het gered. Met de taxi op naar Copacabana. Vanuit daar kun je Isla del Sol in het Titicacameer bezoeken, wat ook mijn plan was. Ik volg de rest, kan niet zelf nadenken. " Doe maar een privekamer. Kan me niet schelen wat het kost". Die grappenmaker van een receptionist heeft me een kamer met een ijskoude douche en wc die niet doorspoelt op de 6de!!!!! verdieping. Het duurt een half uur voordat ik boven ben en ik besluit voorlopig niet meer naar beneden te gaan. Sanna en La halen wat bananen voor me, maar kan echt niet eten (zeer uitzonderlijk). Hypochonder als ik ben zet ik om de 2 uur de wekker om te kijken of ik nog wakker wordt (snap jij de logica? Nee ik achteraf ook niet). Volgende dag besluit ik nog een dagje te blijven, want ben echt ziek en zielig. Dan is alleen reizen ineens helemaal niet leuk. Sanne en La gaan die dag ook nog eens weg. Ik wilde op dat moment het liefste het vliegtuig naar huis pakken.

Heb in Copacana uitendelijk alleen maar geslapen en een innige relatie met de toiletpot opgebouwd. Uiteindelijk heeft me die kamer maar € 8,50 gekost voor 2 nachten. Zaterdag 21/12 om 13.30 u met de bus naar La Paz en wil daar meteen bus naar Sucre pakken. Tja, die zaten dus allemaal vol. Bij de busterminal kwam een beetje stoer, groot en engig uitziende backpacker tegen die hetzelfde plan had. Ok, wat gaan we doen? We besluiten de nachtbus naar Potosi te pakken en vanuit daar naar Sucre te reizen met een andere bus. Alleen had ik dit never nooit gedaan, want we hadden nu met een hele onbetrouwbaar uitziende buscompany geboekt waar geen enkele andere backpacker in te vinden was. Daarbij lekte de bus ook nog. Fijn als het buiten pijpenstelen regent. Mijn nieuwe grote vriend komt uit Bosnie, maar is tijdens de oorlog met zijn familie naar Zweden gevlucht. Kan ik hem wel vertrouwen? Zijn mooie witte glimlach geeft me het gevoel van wel. Nadat hij in de bus zijn nekkussentje opblaast en zijn slaapmasker met Snoopy erop opzet weet ik het echter zeker. Deze man, Amir, is de komende 12 uur mijn beste vriend. Met mijn tas stevig om me heen geklemt probeer ik paar uurtjes te slapen, maar 2Unlimited knalt keihard door de speakers van de bus. In Potosie moeten we van bus wisselen. Ik moet na 11 u toch echt nodig ff plassen, maar daar is amper tijd voor. Ik heb net mijn broek op de enkels hangen of er wordt al op de deur geklopt door een vrouwtjes dat de bus gaat. Amir staat me braaf op te wachten.

Om 10.00 u komen we aan in Sucre. Mijn familie had me om 08.00 u verwacht. Ik had voor deze week namelijk Spaanse lessen en een gastgezin geregeld. Mijn familie staat er uiteraard niet meer, dus ik ga met Amir mee naar hostel Kultur Berlin. Prima hostel met heerlijk ontbijt. Ik heb slaap nodig, dus neem een privekamer. Volgende dag start mijn Spaanse les. Erg leuk. Daarna komt mijn gastmoeder, Rocia, me alsnog ophalen. Zodra ik het huis binnenloop word ik bedweld door een vreselijke oude-oma-lucht. Die oude oma loopt er inderdaad ook rond, in haar pyama zonder gebit. De kids, Pablo van 4 en Adriana van 7, hebben binnen 10 minuten mijn telefoon toegeeigend en mijn tas half leeggeplunderd. Luidruchtig rennen ze met mijn vieze was door de kamer en ik moet er maar achteraan rennen. Ik besluit meteen dat ik hier niet lang zal blijven. Ik lunch gezellig met de familie. Ze zijn wel erg aardig. Rocia doet haar best een gesprekje met me aan te gaan en dat lukt best aardig. Daarna de stad even in geweest. wat is Sucre een superleuk stadje.

Om 21.30 u bedenk ik me dat ik toch maar eens terug moet naar de familie. Iedereen, behalve papa Luis, liggen al op bed. Ok, dan ga ik ook slapen, maar dat werden vervolgens 3 uurtjes slaap. Het ergste bed ever en dan praat ik nog niet over de herrie in en om het huis. Volgende dag laat ik mijn lerares Spaans dan ook bellen met heel verhaal dat ik heimwee heb ivm kerst en graag bij mijn Nederlandse vrienden in het hostel wil blijven... Terug in het hostel dus, waar inderdaad veel Nederlanders zitten. We eten Picana op kerstavond, een traditioneel gerecht met kerst, wat een soort soep met kip en vlees is. Bier smaakt me eindelijk weer eens goed. Na paar dagen goed ziek te zijn geweest en amper gegeten slaat het ook goed aan. We gaan naar de kroeg en ik ben uiteraard 25 (wat zo de gemiddelde leeftijd is). Ik gedraag me ook zo en sta binnen no time op de bar. Zucht, leer ik het ooit af? Volgende dag ben ik ineens geen 25 meer. O,o,o ik drink nooit meer! Na een brakke dag besluiten we met 8 Nederlanders te gaan eten bij Florin (Nederlandse eigenaar). Voor €11,50 hebben we een heerlijk 4-gangendiner. Serieus echt goed gegeten. Ik ga op tijd naar bed, want volgende dag weer Spaanse les. Kerst is weer voorbij, want hier kennen ze geen 2de kerstdag.

Vanavond heb ik de nachtbus naar Uyuni waar ik morgen op een 3-daagse tour ga naar Salar de Uyuni (zoutvlakten). Maandag weer met de nachbus terug naar Sucre om hier O&N te vieren met groepje leuke mensen. 2 jan ga ik weer terug naar Peru (Cusco) en vanuit daar naar Ecuador. Iedere backpacker die in Colombia is geweest noemt dat zijn favoriet, dus mijn doel is daar begin feb zeker te zijn. Ik had afgelopen week dus even een dipje, maar heb er weer heel veel zin in! Moet nog steeds ontstressen. Zoals altijd kan ik nog steeds niet uitslapen en wil ik teveel doen op een dag. Tranquilo, tranquilo... Mijn lessen Spaans zitten er ook op. Denk dat ik er wel iets aan heb gehad, maar dat zal nog blijken.

Supergoede jaarwisseling alvast allemaal!

  • 27 December 2013 - 19:13

    Karin Huberts:

    Wij hebben weer met veel belangstelling jouw verslag gelezen.

    Wat een avonturen beleef je weer.

    Misschien wat rustiger aandoen.

    Je hebt nog tijd genoeg om alles te ontdekken.


    Liefs Pap en Mam.

  • 27 December 2013 - 19:42

    Sanna:

    Adem in adem uit! Lekker genieten! X

  • 27 December 2013 - 19:59

    Monique:

    Heerlijk verslag om te lezen Jetty, maar ik vind het ook prettig dat IK niet in jou schoenen sta. Heb wel bewondering voor hoe je alles ondergaat! Heel veel plezier nog en Equador moet prachtig zijn, dus ben benieuwd naar de rest van je verslagen. Fijne jaarwisseling en succes met de rest van je reis.Groetjes..

  • 29 December 2013 - 14:42

    Maur1:

    Ha Jetty, prachtig verslag weer! Dit zijn de avonturen die het backpacken zo mooi maken. Zolang je zorgt dat je ze kunt navertellen, worden dit de herinneringen die onvergetelijk blijven, later nog eens glimlach op je gezicht toveren en die het goed doen op feesten en partijen ;-)

  • 29 December 2013 - 22:39

    Natashia:

    Dit wordt weer een vakantie om niet te vergeten.. Ik bewonder je!! Geniet er van.. Een knallende jaarwisseling.. xx

  • 02 Januari 2014 - 21:11

    Charlotte:

    Wederom leuk om te lezen, ik krijg er een glimlach van :) Have fun daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Sucre

Op avontuur in Zuid-Amerika

Op 6 februari eindigde mijn laatste reisverslag vanuit Nicaragua met de volgende tekst:
"Ik heb o.a. geleerd dat ik de volgende reis de helft minder aan kleding meeneem, dat een goede backpack de investering waard is (sorry Bjorn, maar wat een %&%/ tas!), dat klein zijn zo zijn voordelen heeft in o.a. de chickenbussen, dat blond zijn zo zijn nadelen heeft in Centraal- Amerika, dat alle backpackers vrienden van elkaar zijn en leeftijd daarbij niet belangrijk is en dat ik nog heel veel meer reizen wil maken. Ook weet ik door alle verhalen van reizigers al wat mijn volgende bestemming word: Colombia, Peru en Ecuador!"

Degene die mij een beetje kennen weten dat als ik iets mijn hoofd heb, het ook zal uitvoeren. Daarom ben ik over precies 1 week onderweg naar Peru om 3 maanden rond te gaan reizen door Peru, Bolivia, Ecuador en Colombia. Dit keer met een betere backpack en minder kleding.

Mijn heen- en terugreis zien er als volgt uit:

Heenreis:
wo 11-dec-13
Düsseldorf (DUS) Vertrek 10:10 naar Atlanta (ATL)
Aankomst 14:35

Atlanta (ATL) Vertrek 17:23 naar Lima (LIM)
Aankomst 00:15 +1 dag

Terugreis:
wo 12-mrt-14
Bogota (BOG) Vertrek 09:30 naar Atlanta (ATL)
Aankomst 15:37

wo 12-mrt-14
Atlanta (ATL) Vertrek 18:25 naar Amsterdam (AMS)
Aankomst 08:10 +1 dag

do 13-mrt-14
Amsterdam (AMS) Vertrek 10:00 naar Düsseldorf (DUS)
Aankomst 10:55

De eerste nacht slaap ik in Casa Ana in Lima om de volgende dag met de bus naar Paracas te gaan. Vanuit daar is het allemaal nog een groot vraagteken. Al heb ik wel een globaal plan, want 3 maanden lijkt lang, maar voor de landen die ik wil zien is 3 maanden best krap..Via de kaart kunnen jullie een beetje zien wat het idee is, maar onderweg zullen er ongetwijfeld plaatsen bij komen of geskipt worden.

Onwerkelijk dat ik volgende week in een totaal andere wereld zit en daar 3 maanden lang van mag genieten. Spannend vind ik het wel, maar ook ontzettend veel zin in!

https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=zmyk_V74TSsg.k8pbMZaY6qUs&hl=nl

Recente Reisverslagen:

11 Maart 2014

Een tijd van komen en van gaan....

25 Februari 2014

Colombia: een land van uitersten

05 Februari 2014

Via het mooie Ecuador naar het swingende Colombia

21 Januari 2014

Jungle Trail naar Macchupicchu en fiesta in Cusco

09 Januari 2014

Salar de Uyuni, Oud en Nieuw en Rurre
Jetty

Hola! amigos, Ik heb besloten mijn stedentrips, vakanties en reizen via deze site te gaan bijhouden. Eigenlijk voornamelijk voor mezelf, maar zeker ook voor de mensen die het leuk vinden me te volgen! Ik heb de afgelopen jaren al best veel mooie plekken mogen bezoeken en ergens vind ik het jammer dat ik geen dagboek heb bijgehouden van die vakanties/reizen. Deze site is ideaal om dat vanaf nu wel te gaan doen. Een van mijn persoonlijke doelen in het leven is om zoveel mogelijk van de wereld te zien. Dat kan in de vorm van een nieuwe stad ontdekken, een vakantie of met mijn rugzak low budget rondreizen door een land. Zodra ik niks meer op mijn planning heb staan qua trip word ik al onrustig en ga ik weer bedenken waar ik nu weer heen wil. De ene vakantie of stedentrip is nog niet voorbij of het volgende staat alweer gepland. Ik heb een leuke baan, eigen appartementje waar iedere maand netjes de hypotheek van wordt betaald, ben single en heb geen kinderen, dus ik ben nog in de positie om te gaan en staan waar ik wil (als mijn baas me vrij geeft dan). Misschien kom ik wel ooit die prins op het witte paard tegen, krijg ik een eigen gezinnetje en dan kan ik niet zomaar meer om de haverklap op pad. Dus, nu nog zoveel mogelijk plekken ontdekken! Jetty

Actief sinds 14 Aug. 2012
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 11623

Voorgaande reizen:

11 December 2013 - 13 Maart 2014

Op avontuur in Zuid-Amerika

10 Januari 2013 - 08 Februari 2013

Nicaragua!

Landen bezocht: